Cascada Everytime We Touch

Friday 27 December 2013

Cerita tentang alat parut kelapa tradisional


Haa?korang tahu tak ini apa?apa fungsi benda ni?Inilah alat parut kelapa tradisional,kalau di kelantan..famous dengan nama koghe @ kokok nyor.Fungsi benda ni untuk parut isi kelapa.Aku dah lama tahu benda ni tapi nama famousnya dlm dialek kelantan jer aku tak tahu.Nak bercerita pasal parut kelapa ni,lawak tak lawak..belakang kira..jom tengok dialog ni :

Mama:kak g ambik koghe umoh umi meta. [kak,pegi ambil koghe rumah umi kejap]
Aku:haa?koghe?apa itu koghe? (menggaru kepala)
Mama:g ambik jela. [pegi ambil jerla]
Aku:ohh,okey.(sambil berjalan pegi rumah umi)
(Sampai di kediaman umi)
Aku:umi,mama nok koghe.Umi,koghe tu gapo heh,ore tok pehe pah tok tahulah. [umi,mama nak koghe.Umi,koghe itu apa hah,sy tak faham dan tak tahu]
Umi:hah (terkejut),tok tahu koghe tu gapo,koghe tu kokok nyor lah,zame loni ore guno mesin nyor. [hah (terkejut),tak tahu apa itu koghe,koghe itu memarut isi kelapa,zaman sekarang orang guna mesin parut kelapa]
Aku:ohh,spesies tu..ingat ko gapo. [ohh,spesies itu..ingatkan apa]
Umi:budok zame modern l0ni berat sungguh [budak zaman modern sekarang parah]

#itulah aku,walaupun anak kelantan,xsemestinya kita tahu semua benda dalam dialek kelantan,aku dilahirkan zaman modern bukan zaman tradisional...

No comments:

Post a Comment